Rispondi

De naam 'Dregge'

Voor een gedetailleerd overzicht, zie : 'Hulpwetenschappen' in het klembord.
dvergauwe
male
Messaggi: 31

De naam 'Dregge'

Messaggio da dvergauwe »

Goedemiddag,

In de PR dopen van Kaprijke vind ik volgende naam: Judoca Dregge. Ik vind de naam
niet terug in boek van F. Debrabandere. Op Geneanet vind ik echter wel aktes van Dregge's
uit Melsele. Weet iemand meer?
Dregge_Judoca.PNG
PRD_Kaprijke_1620084_Anna_Vergauwe_fa_Gregorius.PNG
https://search.arch.be/nl/zoeken-naar-archieven/zoekresultaat/inventaris/rabscan/layout/lightbox/eadid/BE-A0514_111195_109890_DUT/inventarisnr/I1111951098902421/level/file/scan-index/4/foto/514_1075_000_01817_000_0_0001_r?layout=lightbox&tmpl=component
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Messaggi: 2598
Introduzione: Grafico
Navigazione: Grafico
Vedere il suo albero genealogico
De familienaam DREGG(H)E komt inderdaad niet voor bij dr. De Brabandere en, ons baserend op
de zoekrobot van Familiekunde Meetjesland : https://www.familiekundevlaanderen-meetjesland.be/web/zoeken/
komt hij er begin 17de eeuw of er voor ook niet voor...

Een achternaam die in het noorden van 't Meetjesland wél vrij veel voorkomt is DRIEG(H)E,
namelijk te Kaprijke en het naburige Assenede en Boekhoute.
Deze naam wordt tevens vermeld bij dr. F.D.B. en is volgens hem mogelijks een beroepsnaam voor een kleermaker of naaister.

Puzzelstukjes kunnen wellicht gevonden worden via bovenvermelde zoekrobot

Mogelijks nog een wegwijzertje is de Staat uit Assenede van ene Pieter DREGGERS
(+ Assenede) - Houder is echtg. Janneken Dhaene. Hun wezen zijn Jacobus 8j en Marieken 3j.
Paternele voogd is Jaecques Verstelt, gehuwd met Barbara DREGGHE. dd. 16.11.1677 (wellicht hun oom en tante).

Of ze van het 'verre' Waasland komen kan, maar mogen we niet te rap besluiten...
@ forumvolgers : aanvullende tips en vondsten blijven welkom. mvg, Greta
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Messaggi: 2598
Introduzione: Grafico
Navigazione: Grafico
Vedere il suo albero genealogico
Nog een nakomertje - Ook de familienaam DE REGG(H)E komt voor in het noorden van 't Meetjesland,
maar alweer niet begin 17de eeuw, plus niet vermeld bij dr. De Brabandere,
me enkel baserend op bovenvermelde zoekrobot van Familiekunde Meetjesland.
mvg. Greta
dvergauwe
male
Messaggi: 31
Dag Greta,

Klopt, ik heb ondertussen de bewerkingen uit Kaprijke van vzw De Gonde aangekocht. Daarin
staan de families als Dregg(h)e en De Regge(h)(n) vermeld.
Rispondi

Torna a “Hulpwetenschappen, o.a. naam- en plaatskunde, dialecten, heraldiek”