Rispondi

Bij inbrengen van namen: bericht "deze persoon staat reeds in uw stamboom"

atuerlinckx
atuerlinckx
Albero : Grafico
Vedere il suo albero genealogico
Ik slaag er niet in om de ouders van Petrus Ludovicus Tuerlinckx (Joannes Baptista Tuerlinckx en Anna Maria Broos) in te brengen in mijn stamboom. Ik krijg steeds het bericht " Een of meerdere personen dragen reeds deze naam in uw stamboom. Het is mogelijk een persoon uit de lijst te kiezen of een nieuwe aan te maken" . Ik heb al zowat alles geprobeerd maar het lukt mij niet deze twee personen in mijn stamboom in te brengen. Kan je me aub helpen.

wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Het systeem geeft aan dat al personen in Uw bestand aanwezig zijn met dezelfde namen als de ouders van Petrus. Daarbij wordt een lijstje afgebeeld met de personen om wie het daarbij gaat. Staan daar de ouders van Petrus niet tussen, dan op 'Een nieuwe persoon aanmaken' klikken.

Staan de ouders er wel tussen, dan kunt U beter het scherm verlaten en naar een profiel van een van de ouders gaan. Daar dan middels 'Kind toevoegen' Petrus vanuit zijn ouders koppelen als kind. Want meestal als de ouders al worden vermeld, dan is er ook al een broer of zus van Petrus aan hen gekoppeld. In dat geval altijd een volgend kind koppelen vanuit de ouders middels 'Kind toevoegen'.

loekiem
loekiem
En wat als je WEL op de naam van de persoon uit de lijst hebt gedrukt die overeenkomt met degene die je in wilt voeren als ouder(s), omdat ze wel in de lijst stonden?
Dat is wat ik heb gedaan en nu heb ik twee sets ouders in mijn stamboom, met ieder een zoon, die eigenlijk volle broers zijn :-)
Ik bedacht één set ouders te verwijderen maar dan worden ze een vraagteken, ze blijven wel bestaan. Wat te doen?

wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Even het laatste deel van mijn vorige bericht herlezen.
Zoek ook even op fata morgana op het forum.

Nu eerst het kind dat aan de extra ouders is gekoppeld losmaken van die ouders vanuit de ouders en het scherm 'Partenerschap bewerken'. Daarna die extra ouders verwijderen, en het kind aan de juiste ouders koppelen vanuit de ouders middels 'Kind toevoegen'.

atuerlinckx
atuerlinckx
Ik zal wel iets verkeerd gedaan hebben maar krijg het niet hersteld, in de deel-stamboom zit Regina Maria Haelens zoals ik het wil.
In de volledige stamboom wil ze niet in. Ik heb al geprobeerd via Petrus Ludovicus Tuerlinckx,(haar zoon):ouders invullen, tevergeefs.
Geprobeerd via Petrus Thomas Tuerlinckx (haar echtgenoot) : partner invullen, tevergeefs.
Geprobeerd via Joannes Baptista Tuerlinckx (haar vader): kind invullen, tevergeefs.
Geprobeerd persoon verwijderen en opnieuw invullen: tevergeefs...in de deel-stamboom staat ze ondertussen drie keer, krijg ik niet weg.
Ik heb aan dit simpel geval al minstens twee uur verspeeld en me danig opgewonden. Vreselijk!
Besluit: zeer gebruiksonvriendelijke soft-ware.
En toch blijf ik hopen dat iemand me kan helpen.

wimdeckers
wimdeckers
Moderator
De software is geenszins gebruikersonvriendelijk, en U kunt uiteraard even wat eerder aan de bel trekken wanneer iets U niet lukt of onduidelijk is.

Regina Maria Haelens vind ik verder niet terug in Uw bestand, laat staan driemaal..
Wel Maria Regina Haelens, welke gehuwd staat met Petrus Thomas Tuerlinckx, maar ook zij staat slechts eenmaal in Uw bestand.

Ik begrijp dus totaal niet wat Uw probleem op dit moment is, en tevens begrijp ik dit ook niet : Geprobeerd via Joannes Baptista Tuerlinckx (haar vader): kind invullen, tevergeefs.
Want zij heet toch Haelens ?

Dus graag even in het kort aangeven wat thans Uw probleem is, en om welke personen het gaat.

En wat bedoelt U eigenlijk met deel-stamboom ?

atuerlinckx
atuerlinckx
Geachte mijnheer Deckers,
- Ik had me waarschijnlijk zo opgewonden omdat het me maar niet lukte R.M.Haelens in te brengen dat ik daardoor een domme mail schreef, excuus daarvoor.
- Ik kon het niet geloven en u waarschijnlijk ook niet: wanneer ik daarstraks weer ging kijken naar mijn stamboom stond Maria Regina Haelens er gewoon tussen. Ik weet niet op welk van mijn vele maneuvers het programma heeft gereageerd maar eind goed, al goed.
- U begrijpt niet...geprobeerd via haar vader J.B.Tuerlinckx, dat schreef ik niet correct, ik probeerde via haar vader Joannes Haelens en haar moeder A.C.Rosseels: "kind toevoegen"
- Wat ik bedoel met deel-stamboom: wanneer ik in de grote stamboom op een naam druk met de bedoeling iets toe te voegen dan krijg ik een nieuw scherm met drie tot vijf, zes... namen, het deel van de stamboom dat ik wil bewerken. Ik noemde dat een deel-stamboom. Misschien bestaat hiervoor een betere naam.
Veel dank voor uw tussenkomst en nogmaals mijn gemeende excuses.
Vriendelijke groeten,
Albert Tuerlinckx

wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Ok, U bedoelde de boom . Nu begrijp ik het.

Een paar tips :

Personen verwijderen is alleen nodig als zij daadwerkelijk dubbel in een bestand staan.

Verkeerd gekoppelde personen kunt U altijd loskoppelen : partners (en kinderen via de ouders) via 'Partnerschap bewerken'. Onderin het scherm kunt U dan de link tussen de personen verwijderen, daarmee verwijdert U dus alle koppelingen binnen het gezin, dus als U slechts één kind wilt losmaken, dan daar voor 'Losmaken' achter de naam van het betreffende kind kiezen.
Eigenlijk kunt U dus alle soorten koppelingen via 'Partnerschap bewerken' verwijderen, mits U bij de juiste persoon begint.

Een verkeerde ouder kunt U niet verwijderen door die ouder te verwijderen. Daarvoor in de plaats komt dan een nieuwe persoon ??, omdat het systeem nu eenmaal gebaseerd is op twee genetische ouders, en het verwijderen van één ouder ziet als dat de ouder onbekend is.
U dient in dat geval dus eerst het kind los te maken, en daarna kunt U de ouder verwijderen.

Na al dat knipwerk wordt het dan weer tijd voor het koppelen van de losgekomen personen.
Kinderen kunt U het beste via de ouders koppelen middels 'Kind toevoegen'. U hoeft dan slechts de achter- en voornamen en het geslacht van het kind in te voeren en op 'Bevestigen' te klikken. het systeem komt dan met een melding een een of meerdere namen. Uit dat lijstje selecteert U de juiste persoon, en vervolgens klikt U op 'Verbinden'.

Als U aan een kind ouders wilt toevoegen, en het systeem komt met deze zelfde melding, en de ouder staat in het lijstje, doe dan een stap terug.
Ga vervolgens naar de al bestaande ouders en koppel het kind middels 'Kind toevoegen'. Zodra U weet dat aan de ouders al een of meerdere kinderen werden gekoppeld, altijd het volgend kind koppelen middels 'Kind toevoegen'. Dat voorkomt dubbele bindingen en extra werk.

Loopt U eens vast, en U vindt geen antwoord op het forum, schroom dan niet om de vraag op het forum te stellen. Afhankelijk van het tijdstip volgt er meestal snel een antwoord.
En als Premiumgebruiker kunt U eventueel Uw vragen ook stellen middels een contact ticket, mocht de vraag meer privaat zijn. Daarvoor even klikken op het envelopje rechts bovenin het scherm, links naast de naam van Uw account.

Succes !

Rispondi

Torna a “Geneanet, technische vragen”