Rispondi

Varianten

U kunt hier uw vragen stellen met betrekking tot het gebruik van Geneanet en eventuele problemen aankaarten; inloggen, schermproblemen, bugs, functiestoornissen, instellingen etc.
hankortekaas
male
Messaggi: 30

Varianten

Messaggio da hankortekaas »

Ik heb gezocht maar kan het niet 123 vinden.
Welk mechanisme wordt gehanteerd om (naam) spellingvarianten toe te voegen.
wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Messaggi: 10859

Re: Varianten

Messaggio da wimdeckers »

Voor spellingvarianten kunt u als Premiumlid in uw zoekopdracht de optie 'Spellingvarianten' aanklikken.
Er wordt dan tevens gezocht op varianten van de namen.
hankortekaas
male
Messaggi: 30

Re: Varianten

Messaggio da hankortekaas »

Mijn vraag is hoe je meer varianten kunt toevoegen. Wie doet dat, hoe geef je varianten op??
wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Messaggi: 10859

Re: Varianten

Messaggio da wimdeckers »

O, ik zie nu dat er een stukje tekst is weggevallen in mijn eerste bericht.

Voor de volledigheid maar even de complete beschrijving :
Voer eerst een naam in om op te zoeken, en klik vervolgens op het pijltje er achter. Dan opent zich een schermpje waar u de optie spellingvarianten in of uit kunt schakelen. Indien u een naam heeft ingevoerd, dan kunt u daar achter 'Spellingvarianten' klikken op '' instellen' Op het volgende schermpje kunt u dan naamvarianten toevoegen of verwijderen, of aan- of uitvinken op welke vermelde namen u tevens wilt zoeken.

Excuus voor de vertraging.
hankortekaas
male
Messaggi: 30

Re: Varianten

Messaggio da hankortekaas »

Excuus overbodig; iedereen is wel eens druk.

Ondanks uitleg lukt het mij niet. Ik heb alleen een voornaam waarvan ik een variant wil doorvoeren. "Gerrebrandt" moet ook gevonden worden bij 'Gerbrandt". Als ik het pijltje aanvink dan kan ik niet doen wat uw beschrijving zegt
.Immagine
Allegati
variant.jpg
Ultima modifica di hankortekaas il 28 luglio 2021, 23:18, modificato 1 volta in totale.
wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Messaggi: 10859

Re: Varianten

Messaggio da wimdeckers »

Ik zal even moeten navragen bij de technici.

Wellicht zit die aanvuloptie niet op de voornamen, omdat er daar relatief veel minder varianten zijn.
wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Messaggi: 10859

Re: Varianten

Messaggio da wimdeckers »

Het antwoord van de technici : daar wordt een interne database voor gebruikt.

Ik moet daarbij eerlijk zeggen dat ik mij niet bewust ben van dat ik ooit eens een variant op een voornaam tegenkwam, dus hoe ver dat strekt, geen idee.
hankortekaas
male
Messaggi: 30

Re: Varianten

Messaggio da hankortekaas »

Dat daar een interne db voor wordt gebruikt is evident. De vraag is dan wie nieuwe spellingvarianten aan die db toevoegt en hoe gaat dan de aanvraag van de gebruiker. Bij programmawensen invullen??

Suggestie; doe eens een opzoeking met 'Maria' of 'Johannes' en dan zie je alle tot dan toe bekende spellingvarianten.
wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Messaggi: 10859

Re: Varianten

Messaggio da wimdeckers »

Er zijn gewoon te weinig spellingvarianten van voornamen om ook daar dezelfde optie te gebruiken.
Ook wordt er wellicht gevreesd dat er varianten worden ingevoerd die feitelijk geen spellingvarianten zijn op een en de zelfde naam. Dat lijkt dan niet ernstig, maar dat wordt dan aanvullen door de ene gebruiker en weer verwijderen door een andere, omdat die andere gebruiker daar een andere mening over heeft.

Johannes, Joannes, en Joannis zie ik persoonlijk wel als spellingvarianten, maar Jan zie ik toch gewoon als een andere naam. Die zou dus eigenlijk bij zoeken naar Johannes al niet mogen verschijnen. Tenminste, niet naar mijn persoonlijke mening, maar andere gebruikers zullen daar anders over kunnen denken.

Bij achternamen zijn er veel meer verschillen. Verbasteringen en schrijfwijzen. Zo schijnen er voor de naam Suikerbuik 36 verschillende varianten te zijn, en daaronder zit er nog geen beginnend met Z.
hankortekaas
male
Messaggi: 30

Re: Varianten

Messaggio da hankortekaas »

Uit uw antwoord lees ik dat Geneanet niet meer de spellingvarianten voor de voornamen ondersteunt omdat e.e.a. door gebruikers met een ander inzicht over voornaamvarianten er anders over denken. Jammer, want bij de spellingvarianten voor de familienamen speelt exact dezelfde problematiek.
Het is bepaald ook jammer omdat de gebruiker met meerdere handelingen zelf moet gaan ontdekken of er sprake is van een spellingvariant. Een soort trial and error. Slechts een voorbeeld; Gerbrand, Gerbrandt,Gerrebrand,Gerrebrandt,Gerbrandus zijn spellingvarianten maar staan niet als zodanig te boek.
Ik heb het over opzoekingen waar uitsluitend de patroniem van de vader bekend is, en de voornaam van het kind met een geboortedatum.

Aan de moderator wordt dan overgelaten om het bericht aan de gebruiker te brengen.

Dat u als gebruiker ook een eigen mening heeft is natuurlijk prima; er zijn zat genealogen die het niet met uw mening eens zijn. Maar daar dient dit draadje niet voor.

Ik zal een wat groter stukje schrijven en dat op de wensenlijst plaatsen.

Tot zover dank voor het antwoord.
wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Messaggi: 10859

Re: Varianten

Messaggio da wimdeckers »

Nee, u leest verkeerd. Het systeem van de voornamen is altijd al zo geweest, en er is dus nergens iets wat niet eer ondersteund zou worden.

De moeite voor een uitgebreidere uitleg in de wensenlijst kunt u zich overigens besparen, daar de technici al hebben aangegeven dat het niet aangepast gaat worden.
Rispondi

Torna a “Geneanet : technische vragen”