Rispondi

Släktträd

Detta forum är till för alla tekniska frågor angående användandet av GeneaNets databas : olika sökningar, personliga uppgifter osv. Tänk på att ange konkreta exempel varje gång du ställer en fråga : namn, tillval...)

Moderatore: janolofh

tomb1938
male
Messaggi: 6
Introduzione: Testo
Navigazione: Testo
Vedere il suo albero genealogico

Släktträd

Messaggio da tomb1938 »

När jag länkar in kommer jag till Ansedel för personen.
Var hittar jag ett Släktträd, typ där alla personer visas inom ramar och med streckförbindelser?
jhjalmered
jhjalmered
Moderator
Messaggi: 333
Introduzione: Grafico
Navigazione: Grafico
Vedere il suo albero genealogico
Hej
Jag förstår inte din fråga. Mitt släktträd visas med ramar och linjer.
Kan Du förtydliga dig mera.
Jan-Olof
tomb1938
male
Messaggi: 6
Introduzione: Testo
Navigazione: Testo
Vedere il suo albero genealogico

Re : Släktträd

Messaggio da tomb1938 »

När jag loggar in så kommer jag till min Antavla.

Jag hittar visserligen ett släktträd till max 4 generationer, men utan de tidigare ramarna.

I övrigt när jag klickar på olika personer och gör den till Proband så kommer bara deras Antavla upp.

I menyn med de olika ikonerna saknar jag då en ikon för att komma till den släktträdsversion jag söker.

Släktträd med ramar och färger fanns i den tidigare versionen.
janolofh
janolofh
Messaggi: 170

Re : Släktträd

Messaggio da janolofh »

Hej Tom

För det första måste du veta att det finns två verktyg på GeneaNet för direkt åtkomst till trädinformation.
Den första är ’rosa och blå boxar’ verktyget… Du har första använt detta verktyg.
Den andra är ’GeneaNet’ verktyget… Minns att Laurent för några veckor guidade dig till detta verktyg för att kunna använda större fält för ’livsbeskrivning’. Du kan nu använda detta verktyg.

Du kan läsa denna blogg för att lära dig mer:
http://slaktforskarbloggen.geneanet.org/index.php/post/2012/06/Slakttrad-slaktforskningsprogram-och-personlig-webbplats.html

Olyckligtvis är inte (för ögonblicket) Geneweb ett grafiskt verktyg och navigation är ett länkbaserat och inte ett grafiskt trädsystem.
Naturligtvis kan du skapa träd. Välj till exempel en person i sitt träd, valj ’Tavlor och listor’, i menyn välj sedan ’Anor’ eller ’Ättlingar’ och därefter ’Släktträd’
Se här meny 5:
http://slaktforskarbloggen.geneanet.org/index.php/post/2013/05/En-meny-for-ditt-slakttrad.html
Här kan fp fram ett träd och kan klicka på en person för att se informationen.

Den goda nyheten är att vårt team faktiskt arbetar med att skapa en grafisk trädnavigation för vårt GeneWeb verktyg. De nya trädstrukturerna kommer att presenteras under hösten.

Ställ gärna fler frågor om sätt att få grafiska familjeträd.

Tack för förståelse
Jan-Olof
tomb1938
male
Messaggi: 6
Introduzione: Testo
Navigazione: Testo
Vedere il suo albero genealogico

Re : Släktträd

Messaggio da tomb1938 »

Hej! Det har gått ett tag sedan sist, men det beror på att jag inte får till det som riktigt som jag vill med Startsidan.
På mig verkar det som svaret ovan innebär att vi missförstår varandra. Jag är jättenöjd med mitt konto tomb1938 utom med sidan jag loggar in på.
På nya Appen ser Startsidan i stort ut som jag vill.

Ja försöker förklara en gång till. Och då jag inte kan lägga in bild här, blir det med ord.

Jag har två konton, det "gamla" tomb1 och det "nya tomb1938.
Det nya fick jag ganska tidigt under er utveckling, och kanske det som ställer till det.

Mitt problem gäller Startsidan då jag loggar in på tomb1938.

Den gamla tomb1 visar vid första inloggning en sida med mitt Släktträd med rutor i olika färger och många generationer  för mina Anor. Det är så jag vill ha det.

När jag loggar in på tomb1938 kommer en Antavla på mig själv upp. Jag kan i o f s få fram ett mindre, enklare Släktträd, men jag vill ha som startsida samma utseende som i mitt gamla konto.
Och jag blir inte klok på hur jag skall få fram gamla typen av Släktträd.över huvud taget.

Hur gör jag för att som första Startsida vid inloggning på tomb1938 få upp mitt Släktträd med rutor i färg?
Med utseende så som i Släktträdet tomb1!
tomb1938
male
Messaggi: 6
Introduzione: Testo
Navigazione: Testo
Vedere il suo albero genealogico

Re : Släktträd

Messaggio da tomb1938 »

Ja, det blev ju lite fel i alla fall.

När jag loggar in på tomb1938 kommer jag till en sida med bl a rubrik till vänster högre upp "Sök dina föräldrar" och de fem knapparna.

Trycker jag på knappen "Ditt släktträd"", trycker sedan "Skapa/Ändra" kommer jag till en sidan för att importera Gedcom-fil.
Om jag där trycker på "Visa ditt släktträd" (ligger till höger) kommer jag till min Välkomstsida.
Om jag därefter trycker på mitt namn kommer min Antavla upp.
Men jag får aldrig upp den Släkttavla som är första sida i mitt gamla Släktträd tomb1.

Hur gör jag för att få den gamla startsidan i nya Släktträdet.?
Och dessutom slippa alla dessa sidor jag nu måste gå igenom för att kunna arbeta med Släktträdet.
Rispondi

Torna a “Tekniska frågor”