Rispondi

Vad har hänt med kartan ?

mirandaahlgren
female
Albero : Non grafico
Vedere il suo albero genealogico
Växlingen mellan DIREKTA anor och ALLA anor verkar sedan några dagar helkonstig. För vissa orter fungerar det som tidigare. Andra orter försvinner i läget ALLA. En del orter har försvunnit helt.

Har jag gjort något heltokigt i mitt träd ?

janolofh
janolofh
Hej
kan Du förse oss med exempel (tex bilder från skärmen), så ska vi försöka hjälpa Dig.
Jan-Olof

mirandaahlgren
female
När jag togglar från DIREKTA till ALLA försvinner en del orter. Det syns bra i norra Storbritannien. Tidigare har det fungerat helt OK.
Begränsning av antal generationer i läget ALLA ? Detta torde dock inte stämma med en del orter i Sverige, Finland och Norge.

Mvh
Miranda, via ombud.
Allegati
DIREKTA anor.jpg
ALLA anor.jpg

mirandaahlgren
female
Nu har valet DIREKTA eller ALLA försvunnit från kartan, och med det också många orter.

janolofh
janolofh
Hej igen
Våra programmerare undersöker detta. Jag återkommer så fort jag vet.

Jan-Olof

mirandaahlgren
female
Hej igen

Nu har möjligheten att välja mellan DIREKTA och ALLA återkommit på kartan. Tyvärr är resultatet fortfarande inkonsekvent. När jag väljer ALLA försvinner en hel del orter från kartan. Några tillkommer också vilket torde vara riktigt. Jag ser dock inte logiken i hanteringen.

Fråga 1: När jag väljer ALLA, ska då inte visas alla orter som finns i trädet ?
Jag har tidigare upplevt att det fungerat så och valet DIREKTA varit en delmängd av samtliga orter.

Fråga 2: Vilket språk bör ortsnamnen vara angivna på ?
Det är lindrigt sagt ibland ett attans pillande att få till något som inte avvisas av Geneanet trots att man får träff via Google Maps.

Mvh

janolofh
janolofh
Hej
Vi har bett programmerarna att titta på detta problem. Jag återkommer när vi fått svar.
Jan-Olof

mirandaahlgren
female
Hej igen

Det är absolut inte min mening att tjata och vara besvärlig, men jag skulle gärna vilja ha svar på min fråga om hur kartan är tänkt att fungera. Som jag skrev verkade det tidigare som att ALLA innebar just alla, samt att DIREKTA var en delmängd av ALLA. Fullt logiskt och begripligt.

Jag har lagt, och lägger ner mycket arbete på att få till ortsangivelserna till något som både Geneanet och Google Maps accepterar (det är inte lätt alla gånger) och har därför behövt ladda upp GED-filen ofta för att testa hur jag ska ange orterna för att få Geneanet att godkänna detsamma som Google Maps gör.

Helt plötsligt försvann en hel del orter vid valet ALLA samtidigt som DIREKTA verkar fungera bra som tidigare. Jag är intresserad av att få veta om detta är ett uppkommet fel eller en funktionsförändring. Det har en viss påverkan på mitt framtida upplägg av personer/orter. 

Jag har dessutom upptäckt att jag nu inte kan lägga in personer med gemensamt barn utan att dessa automatiskt markeras som gifta i Geneanet. Jag är naturligtvis inte helt säker men vill minnas att det tidigare inte varit så utan att man istället fått "Förhållande med". Är det jag som nu gör något fel ?

Att programmerarna behöver tid att titta på problemet, om det nu är ett sådant, förstår jag mycket väl. Jag vill dock gärna ha svar på hur kartan är tänkt att fungera.

Blir det någon skillnad om jag raderar trädet helt och börjar om ? Jag har i och för försökt med detta men inte sett någon förändring. Ligger gammal info kvar om man gör på detta sätt ?

Mvh

Kenneth
Mirandas farfar.

janolofh
janolofh
Hej igen
Som svar fick jag denna bild. Jag hoppas att det hjälper.
Jan-Olof
Allegati
Screenshot #12207.jpg

mirandaahlgren
female
Hej igen

Tack för svaret. Det förklarar förmodligen en hel del. Jag ska titta igenom mitt register.

Har du också något tips avseende gifta / förhållande med ?

Mvh
K

janolofh
janolofh
Hej igen
Vi ser att Du laddat ner en Gedcom-fil,
Kan du kolla om ’Relation’ är valt innan Du skapade gedcom?
Vilket program har du?
Kan du ge oss ett exempel (ett par med denna typ av relation).

Jan-Olof

mirandaahlgren
female
Hej igen

Vi tar väl ett exempel från början av alfabetet.

Anders Andersson och Margareta Matsdotter har inga som helst händelser registrerade. I samband med uppladdning av GED-filen sker någon form av tvångsgifte. Vad gör jag för fel ?

Jag vill minnas att det fungerat annorlunda tidigare.

Anledningen till mina frekventa uppladdningar är den att jag sliter och uslas med att få till ortsangivelser som inte markeras som felaktiga trots att de funkar med Google Maps. Jag hoppas att detta inte stör.

Mvh
K

Allegati
MinSläkt3.9  II.jpg
MinSläkt3.9.jpg
Geneanet.jpg
Geneanet.jpg (8.59 KiB) Visto 21 volte

Rispondi

Torna a “Tekniska frågor”