Rispondi

Meganck x Maenhout


husta
male
Messaggi: 6
Introduzione: Testo
Navigazione: Testo
Vedere il suo albero genealogico

Meganck x Maenhout

Messaggio da husta »

Ik ben op zoek naar Maenhout Jeanne Louise. Ze was gehuwd met Meganck Jean Francois ° 21/09/1763 Nevele +23/06/1814 Nevele. Geboorteakte en overlijdensakte van Jean Francois heb ik gevonden in het rijksarchief.Van Jeanne Louise ben ik het spoor bijster. Wie kan me verder helpen?
mvg
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Messaggi: 2604
Introduzione: Grafico
Navigazione: Grafico
Vedere il suo albero genealogico
Zowel de familieclan MAENHOUT als MEGANCK waren goed vertegenwoordigd te Nevele en aangrenzende dorpen aan de Leie (zo in Drongen).  Ook ik heb ze in mijn boom zitten.
Van de familienaam Meganck slechts 1 variant aangetroffen, nl. Meghanck, maar van de f.n. Maenhout bestaan een tiental varianten (bvb Manout, Manoult).
Nog geen directe voorouders gevonden van vernoemd voorouderspaar, maar... eenmaal u die heeft wacht u 'een vette kluif' bij het bestuderen van :
De STATEN VAN GOED van de Baronie van Nevele (1555-1787),
bewerkt door Michiel Dobbelaere.  Die vindt u op de digitale site van VVF-Meetjesland (makkelijk te vinden via de zoekopdracht van het GNN-blog (rechtsboven) en 'Meetjesland' intikken.

Nog niet meteen iets van je voormoeder Joanna Louse Maenhout, maar...
de geboorteakte van je voorvader Joannes Franciscus 'Jan' Meganck opgezocht (digitaal,p.62) en vastgesteld dat zijn beide ouders Meganck's waren (kan, want grote clan in de Leiestreek).
Joannes Franciscus fs Joannes Baptist Meganck & Joanna Meganck, °Nevele, 21.09.1763.
pe. Joannes Meganck - me. : Joanne Meganck  (digitaal,p.62)
Interessant is de Staat van Goed n.a.v. het overlijden van Lieven Meganck fs Jan, timmerman te Nevele en... broer van Joanne Meganck.  Het uitpluisplezier laat ik aan u over (zie p.646)!
Moest nu nog niet gewerkt hebben met Staten van Goed, lees dan zeker eens het voorwoord van deze bundel door M. Dobbelaere; ook via het forum (secundaire bronnen / Staten van Goed, tikfoutje Statt), ev. nog wat extra info.

Geef een seintje moest u nog vragen hebben of zelf wat extra info hebben gevonden van dit echtpaar.
Met collegiale groeten, Greta
husta
male
Messaggi: 6
Introduzione: Testo
Navigazione: Testo
Vedere il suo albero genealogico

Re : Meganck x Maenhout

Messaggio da husta »

Dank U voor de snelle reactie.

De geboorte- en overlijdensakte van Joannes Franciscus had ik al gevonden in het rijksarchief. Ik kan U dus bevestigen dat zijn beide ouders Megancks waren. Dat Joannes Franciscus gehuwd was met Maenhout Joanna louise haalde ik uit de geboorteakte van Constantinus, hun zoon. In de overlijdensakte van Constantinus is vermeld dat zijn beide ouders overleden zijn. Met dit feit ga ik nu verder op zoek naar Jeanne Louise Maenhout.

mvg
husta
male
Messaggi: 6
Introduzione: Testo
Navigazione: Testo
Vedere il suo albero genealogico

Re : Meganck x Maenhout

Messaggio da husta »

Hallo,

Ik heb via de geboorteakten van hun kinderen gevonden dat Joanna Ludovica afkomstig is van Landegem. Ze is geboren op 09/03/1763 te Landegem en gehuwd op 24/02/1789 te Landegem. Haar ouders zijn Maenhout Ludovicus en Clays Joanna Baptista. Daarmee is mijn kwartierstaat tot de zevende generatie 100% kompleet.

mvg
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Messaggi: 2604
Introduzione: Grafico
Navigazione: Grafico
Vedere il suo albero genealogico
Toch nog een achterkomertje voor H.S. alsook voor mensen met roots te BEERNEM
Interessant is ook het VVF-krantje, 2011 (ook digitaal) met een bijdrage van Johan Haerynck.
Tik in : Paasbiechten Beernem 1679
Hier vind je een lijst van de toenmalige pastoor met zij die hun paasbiecht in de parochie hielden in 1679.  Zelf zo enkele voorouders uit Beernem beter kunnen situeren alsook een 'onvindbare voorouder' uit Ursel die bij een 'vreemde biechtvader' te biechte was gegaan... gebeurde nogal eens als men iets te veel mispikkeld had :-)
Betrouwbare wegwijzers voor Beernem vind je ook bij R. Debbaut, voorzitter VVF-Meetjesland.
Ga ev. ook op zoek naar wegwijzertjes op mijn stamboom (via plaatsnamen aanvragen); zo hebben we de GAILLIARD patriarchen wellicht gemeenschappelijk, maar... opgelet : de naam wordt op tientallen manier geregistreerd (o.a. Geillaert); zie ev. website RAB-Brugge.
En de STANDAERT's, die hun wieg stond volop in het Meetjesland : Lembeke, Eeklo, maar ook te Zomergem; de oudsten waren grootgrondbezitters.
mvg, Greta
Rispondi

Torna a “België”