Rispondi

Huwelijksakten Mazenzele


gskrista
male
Messaggi: 193
Introduzione: Grafico
Navigazione: Grafico
Vedere il suo albero genealogico
Op search.arch.be zijn geen huwelijksakten te vinden voor het grootste deel van de 18de eeuw voor Mazenzele.

De index van Annaert (Opwijk en Mazenzele huwelijken 1602-1799 - via site van Heemkring Opwijk-Mazenzele) vermeldt een huwelijk van Petronilla (Van De) Plas met Joannes Van Damme op 14 januari 1723 in Mazenzele.

Is er ergens een kopie van die akte te vinden?

In de Bondige samenvatting van de huwelijksakten 1650 - 1800 parochie Mazenzele door Jan Michiels is alleen hun naam en "Get.: Joannes Plas en ..." te vinden. Dat zou ervoor kunnen pleiten dat Joannes Plas en Joanna Van Dam(me) - zie verder - de ouders van Petronilla zijn.

Dat is de vraag: Wie zijn de (voor)ouders van Petronilla Plas. Zij overlijdt in 1762 (in 't water versmoort - geen akte).

Er is in de index van Annaert 7 x een Petronilla (Van De) Plas te vinden (via site van Heemrking Opwijk-Mazenzele) resp. geboren/gedoopt in 1673, 1683, 1688, 1697, 1703, 1719 en 1737. De laatste twee vallen sowieso af. De eerste drie lijken mij ook niet in aanmerking te komen.

Er is een Petronilla Plas 16.01.1703, dochter van Joannes Plas en Joanna Van Dam(me) - zie hierboven.
Er is een Petronilla Plas 29.0.1697, dochter van Guillielmus Plas en Anna 't Sas.

Bron: Bondige samenvatting van de doopakten 1650 - 1798 parochie Mazenzele - bewerkt door Jan Michiels.

De vraag is welke van de twee ouderparen zijn de ouders van de in 1762 overleden Petronilla?

Bedankt voor de hulp.

Guido Van Hoey
pvanduynhoven
male
Messaggi: 938
Introduzione: Testo
Navigazione: Testo
Vedere il suo albero genealogico
Knipsel 6000.JPG
pvanduynhoven
male
Messaggi: 938
Introduzione: Testo
Navigazione: Testo
Vedere il suo albero genealogico
Knipsel 6001.JPG
Knipsel 6002.JPG
Vergelijken met peter en meter van eerste kinderen.

MVG-Paul
gskrista
male
Messaggi: 193
Introduzione: Grafico
Navigazione: Grafico
Vedere il suo albero genealogico
Bedankt voor de kopie van de akten!

Zou het kunnen dat de familienamen van Dam(me) en Plas helemaal niet voorkomen in de huwelijksakte? Of zie ik dat niet goed?

Op het eerste gezicht word ik niet veel wijzer van de getuigen bij de dopen van de kinderen:

1724 - Joannes Baptista Van Damme - peter/meter: Joannes Baptista De Plas en Adriana Herrebaut
1726 - Petrus Adrianus Van Damme - peter/meter: Petrus en Joanna Van Damme
1729 - Catharina Theresia Van Damme - peter/meter: Daniel Roggheman en Catharina Plas
1732 - Joannes Franciscus Van Damme - Joannes Franciscus Van Den Bossche en Joanna Van Nuffel
1735 - JudocusVan Damme - peter/meter: Joannes Meskens en Anna Maria Plas
1737 - Anna Catharina Van Damme - peter/meter: Adrianus Wauters en Catharina Verhasselt
1740 - Joanna Maria Van Damme - peter/meter: Joannes Baptista Van Dam(me) en Catharina Plas

Bij nader inzien: Adriana Heirbaut is meer dan waarschijnlijk de tweede vrouw van de vader van Joannes Van Damme.
Joannes Baptista (de) Plas zou een broer van Petronella kunnen zijn. Haar vader kan het niet zijn, zijn voornaam is in het ene geval Joannes, in het tweede geval Adrianus.

Het feit dat er een aantal Van Dammes peter/meter zijn, pleit voor de in 1703 geboren Petronilla - haar moeder is een Van Damme.

Ik ben m.a.w. geneigd Petronilla niet als de dochter van Adrianus en Elisabeth De Smet, maar als de dochter van Joannes Plas en Joanna Van Dam te beschouwen.

Vriendelijke groet

Guido
knaagmans1
knaagmans1
Messaggi: 3
Introduzione: Grafico
Navigazione: Grafico
Vedere il suo albero genealogico
De bedoelde akte staat een klein stukje hoger op dezelfde pagina
Te vinden op Familysearch Catalog, plaats Mazenzele, pagina 359 van 507
De datum is slecht leesbaar, ...bris, dus ergens eind 1722 en op het eind lijkt een verwijzing naar 14 januari te staan:
Immagine

Henk van Hanegem
www.huinegem.be
Rispondi

Torna a “België”