Rispondi

Adolphe Snel en Elisabeth Bugger


jpluymakers
male
Messaggi: 87
Introduzione: Testo
Navigazione: Testo
Vedere il suo albero genealogico
Beste lezer,

Ik ben op zoek naar gegevens over mijn voorvader Adolph(e) of Adolf Snel.
Hij zou afkomstig zijn uit het Prinsbisdom Munster (D) en was soldaat in Nederland. 
Hij verbleef o.a. in de legerplaatsen Bergen op Zoom (1723)  Heusden (1725)  Kampen (1728) en  Menen (B) (1732).
De vermelde jaartallen geven ook aan dat er een kind van hem in dat jaar werd geboren. De moeder was Elisabeth Bugger (of Bugges)

Zijn legeronderdeel  verbleef in 1715 in het Noorderkwartier, in 1719 in Geetruidenberg, Heusden en Klundert.
Wellicht is hij in een van die plaatsen getrouwd met Elisabeth Bugger.

Adolphe Snel overleed te Maastricht als gegageerd sergeant in  juli 1748.

Wie kan mij nadere info of advies geven over:

-  Geboortedatum Adolphe Snel en waar in het Prinsbisdom Munster

-  Huwelijksdatum echtpaar Snel-Bugger en waar?

- DTB-gegevens  over Elisabeth Bugger (Bugges).

Bij voorbaat hartelijk dank voor uw reactie.

Jo Pluymakers
Joseph Pluymakers
wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Messaggi: 10857
Ik weet dat die garnizoenen vaak rondtrokken in de omgeving. Ook dat er van de inkwartieringsadressen in Bergen op Zoom lijsten zijn uit die periode. Ik zal dat echter komende week even moeten nazoeken, want ik heb dat hier nu even niet bij de hand.

Drie van mijn stamboomgenoten, drie broers en zonen van een smid uit Geertruidenberg, waren in diezelfde periode in die regio als militair werkzaam. Van een van hen is bekend dat hij een achtereenvolgens kinderen kreeg in Bergen op Zoom, Zevenbergen en Bergen op Zoom en zich verloofde in Klundert en jaren later huwde in Bergen op Zoom met de moeder van zijn kinderen.

Ik zal U dus naar de site verwijzen waar die inkwartieringsadressen en dus ook de lijsten met de namen van de militairen zijn te vinden.

Weet U wellicht onder wie hij diende ?
Soms werd dat vermeld in bijvoorbeeld een huwelijksakte. Dan werd daarin de rang en verder het garnizoen vermeld en/of de officier onder wie hij diende.
jpluymakers
male
Messaggi: 87
Introduzione: Testo
Navigazione: Testo
Vedere il suo albero genealogico
Bedankt voor de zeer snelle reactie!
Hij diende vermoedelijk onder de compagnie van kapitein Van der Mast.

Het frappante doet zich voor dat, tegelijkertijd met mijn voorvader nog een Adolphe Snel, eveneens uit Munster, diende in dezelfde legerplaatsen, in ieder geval  met zekerheid  in Heusden en Kampen. Hij kreeg in beide plaatsen een zoon. Hij  was getrouwd op 6 mei 1727 in Heusden met Adriaentje Jonckers, de moeder van beide zoons.
In de huwelijksinschrijving wordt van  deze Adolphe Snel de geboorteplaats Munster genoemd en de compagnie van Kapitein Van der Mast.
Mijn voorvader kreeg - evenals zijn naamgenoot -  ook in Heusden en in Kampen een zoon!

Een stamboomonderzoeker, een verre verwant, veronderstelt dat het om een en dezelfde persoon zou gaan,  dan zou sprake zijn van een bigamist!   Maar hoe je dat gegeven dan kunt achterhalen?
Wellicht dat de door u bedoelde inkwartieringslijsten aangeven of er twee of toch een Adolphe Snel was!

Met veel belangstelling zie ik uw nader bericht heel graag tegemoet. Merci!
Joseph Pluymakers
wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Messaggi: 10857
Het kunnen net zo goed neven zijn die naar dezelfde grootvader werden vernoemd, dus ik zou niet gelijk van het ergste uit gaan  ;) .

Ik ga voor U op zoek...
jpluymakers
male
Messaggi: 87
Introduzione: Testo
Navigazione: Testo
Vedere il suo albero genealogico
Beste heer Deckers.

Al bijna drie jaar geleden maar nog geen spoor te vinden waar Adolphe (Adolph, Adolf) Snel is geboren en wanneer.
Althans...., ik vind nu op Family Tree van My Heritage bij andere onderzoekers van de familie Snel staan dat
Adolphe geboren is in 1698 in Munster(D) en wel op 3 november. Navraag hoe men aan dit gegeven komt
blijft onbeantwoord.
Dat doopgegeven zou toch terug te vinden moeten zijn in een doopregister aldaar.
Normaliter zou in de doopakte toch ook een vermelding moeten staan van de ouders?

Ervan uitgaande dat de genoemde datering klopt, dan is der nog de complicatie op welke Adolphe Snel dat gegeven
betrekking heeft.

Ook over Elisabeth Bugger, de echtgenote van mijn voorvader, ben ik niets wijzer geworden m.b.t. de datering van
haar doop, trouwen en begraven en waar.

Misschien weet u nog een advies te geven?
Alvast hartelijk dank!
Joseph Pluymakers
wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Messaggi: 10857
Het enige dat ik u kan adviseren is om eens een oproep te plaatsen op het Duitstalig forum van Geneanet.

Daarvoor hierboven klikken op 'forumoverzicht' (gelijk na Geneanet), en dan scrollen naar het Duitstalige deel van het forum. Daar is dan ook een hoofdstukje voor dit soort oproepjes. In de titel vermelden de naam, datum, en plaats, en liefst in Duits of eventueel Engels.
jpluymakers
male
Messaggi: 87
Introduzione: Testo
Navigazione: Testo
Vedere il suo albero genealogico
Bedankt voor uw advies.

Nog even terugkomend op de in uw reactie van enige jaren geleden genoemde inkwartieringslijsten mijn vraag:
- op welke site zijn die te vinden en dan met name voor Bergen op Zoom en Heusden?
Waren in die plaatsen toen geen kazernes dan?

Een andere vraag:
Was het gebruikelijk in die tijd dat soldaten voor de Nederduits Gereformeerde Kerk trouwden en dat ook in die kerk
hun kinderen werden gedoopt, ondanks dat hun godsdienstige richting katholiek was?

Alvast weer dank voor uw reactie.
Joseph Pluymakers
wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Messaggi: 10857
Dat inkwartieringsverhaal speelde zich af in Den Bosch. Ik deed dat toen uit mijn hoofd, en vergiste me dus in de plaats.
jpluymakers
male
Messaggi: 87
Introduzione: Testo
Navigazione: Testo
Vedere il suo albero genealogico
wimdeckers ha scritto: 04 febbraio 2017, 20:31 Het kunnen net zo goed neven zijn die naar dezelfde grootvader werden vernoemd, dus ik zou niet gelijk van het ergste uit gaan  ;) .

Ik ga voor U op zoek...
De andere Adolpe Snel heb ik kunnen traceren. Hij is overleden in 1738 in Amsterdam.
Joseph Pluymakers
Rispondi

Torna a “Nederland”