Rispondi

Volkstelling 1693 Herselt - vermeldingen 'Jan Verlinden'

Als u moeite heeft met het ontcijferen van (een fragment) oud schrift of met het vertalen van teksten in het Latijn of gotisch Duits of andere talen, kunt u uw document online zetten en op dit forum een beroep doen op de gemeenschap om mee te lezen.
benverlinden
male
Messaggi: 10
Bij het speuren naar voorvader Joannes Verlinden (roepnaam 'Jan') in de volkstelling van 1693 van Herselt, vind ik niet één- maar tweemaal een vermelding van 'Jan Verlinden', vreemd genoeg ook nog opeenvolgend vermeld in de lijst. (zie bijgevoegde afbeelding) Misschien niet zo heel vreemd, want uit de parochieregisters blijkt dat er in de periode 1695-1699 in de doopselregisters al minstens 3 verschillende families waren waarbij de naam van de vader van de boreling 'Joannes Verlinden' is.

Wat me bijzonder intrigeert, is de wijze waarop de notulist van de volkstelling geprobeerd heeft om deze twee families te onderscheiden. In de hele lijst volgt hij hetzelfde stramien: [voornaam] [familienaam], meteen gevolgd door de vermelding van de rest van het gezin, eventueel met vermelding van een inwonende knecht of meid. Zo ook bij de eerste vermelding:
Jan Verlinden & sijne vrouw & 1 maijsen & 1 cnecht 3 kinderen & sijn moeder ---------
In de tweede vermelding
Jan Verlinden [niet leesbaar] & sijn vrouw 6 kinderen 1 maijsen & 1 cnecht -----------
wordt de naam van de pater familias ('Jan Verlinden') echter gevolgd door een voor mij niet leesbaar stuk dat bestaat uit 2 woorden (gemarkeerd in geel hieronder).
Volkstelling 1693 - Jan Verlinden - highlighted.png
Mijn eerste interpretatie was 'frans soey' (verwijzend naar een tweede naam ('Franciscus') van de vermelde persoon?) Een andere interpretatie is 'frans soen' (de zoon van Frans), verwijzend naar de vader van de vermelde persoon, om hem te onderscheiden van de Jan Verlinden in de eerste vermelding? Ik ga er daarbij van uit dat de letter -e- een diacritisch teken is om aan te duiden dat de o-klank lang is (zoals in soen = zoon).

Of misschien sla ik de bal helemaal mis... Wie kan met helpen met het ontcijferen van dit raadsel? En vooral, hoe interpreteer je wat de notulist hier in de tweede vermelding heeft bedoeld met die extra toevoeging achter de naam van Jan Verlinden?

Alvast heel erg bedankt!
Ben
pvanduynhoven
male
Messaggi: 938
Introduzione: Testo
Navigazione: Testo
Vedere il suo albero genealogico
Jan Verlinden en(de) sijne vrouw en(de) 1 maijsen en(de) 1 cnecht, 3 kinders en(de) sijn moeder
Jan Verlinden Frans soen (= zoon van Frans) en(de) sijn vrouw , 6 kinders 1 maijsen en(de) 1 cnecht.

Verder te toetsen met Parochieregisters indien nog beschikbaar.
MVG-Paul
bartjans
bartjans
Messaggi: 1609
Introduzione: Testo
Navigazione: Testo
Vedere il suo albero genealogico
Dag Ben
Er staat inderdaad 'Frans soen'. De zoon van Frans, om onderscheid te maken met de andere Jan.

mvg
Bart

De loef afgestoken door Paul;-)
pvanduynhoven
male
Messaggi: 938
Introduzione: Testo
Navigazione: Testo
Vedere il suo albero genealogico
Hypothese
Mogelijks is eerste Jan jonger gezien noch maar 3 kinderen in 1693 en moeder nog in leven.
benverlinden
male
Messaggi: 10
Heel erg bedankt voor de hulp en de suggesties! Nu is de volgende stap om uit te zoeken wie van de twee vermelde 'Jan Verlinden'-s diegene was die mijn voorvader was. Goeie suggestie om naar de parochieregisters te kijken naar het aantal kinderen (hoewel de parochieregisters in Herselt pas beginnen in 1695...). En de eerste is idd wellicht de jongste van de twee. Dezelfde verbondenheid van die twee families zie je in de parochieregisters in de jaren daarna terugkomen: wanneer de kinderen van deze families volwassen zijn, en zelf kinderen krijgen, dan is het interessant om te zien hoe in de keuze van de peter en meter (en de naam van de boreling) er verschillende 'clusters' ontstaan.

Wellicht zal ik waarschijnlijk van een aantal hypotheses moeten uitgaan, want de bronnen zijn schaars en onvolledig. In de tellingen van het hoofd-, paarden- en beestengeld voor de heerlijkheid Herselt uit 1694 en 1702 vind ik maar één Jan Verlinden van de twee terug, waarschijnlijk de jongste, die in 1694 '4 Jongers t'het oudtste 12 Jaer' heeft (dus nog jong) maar in 1702 plots 'vrouw soen en: dochter het ionghste 13 Jaer' heeft? Ik ben er dus nog niet helemaal. Gek dat sommige amateur-genealogen al blij zijn als ze die ene voorvader vinden die hun naam draagt, terwijl ik niet anders doe dan de Verlinden's van die tijd categoriseren, filteren, clusteren, sorteren, profileren en identificeren. Het zijn er zoveel dat je er bijna over struikelt als je de registers of de tellingen van die tijd bekijkt.... :D Een whodunit-verhaal dus...
wimpeeters
male
Messaggi: 284
Introduzione: Testo
Navigazione: Testo
Vedere il suo albero genealogico
Via welk koppel kom je bij Jan Verlinden uit?
benverlinden
male
Messaggi: 10
@wimpeeters, om even op je vraag te antwoorden. Hieronder een samenvatting van mijn speurtocht. Alvast bedankt voor je interesse! :-)

Via BS en de parochieregisters van Herselt opgeklommen tot
Petrus Verlinden, geboren op 29-09-1718 in Herselt, gehuwd met Elizabeth Van Opstal. Petrus is een zoon van
Joannes Verlinden (°omstreeks 1685? in Herselt? en +1748), gehuwd (in 1714) met Maria Gheens. Ik ben nu op zoek naar de vader van deze laatste Joannes Verlinden (+1748).

We vermoeden dat zijn ouders Joannes Verlinden (+1700) en Catharina Bijlen (+1728) zijn. Van beiden hebben we alleen maar de vermelding van hun overlijden in de parochieregisters, en dus geen verwijzing naar de ouders bij het doopsel, want de parochieregisters beginnen pas in 1695 in Herselt. Maar we baseren die hypothese op volgende feiten:
  • 1. Catharina Bijlen, evenals Johannes Bijlen (een broer of vader van Catharina) als meter of peter optreden voor de kinderen van de Joannes die in 1748 is gestorven is.
  • 2. er ook Henricus Verlinden (+1742) is, die getrouwd is met Elisabeth Bijlen (een zus van Catharina?) Ook van zijn eerste kind (Joannes Baptista °1695, is Catharina Bijlen de meter. Van zijn tweede kind (Maria Verlinden ° 1697) is er dan weer een 'Joannes' Verlinden de peter. Niet zeker of dat de 'Joannes' is die in 1700 overlijdt? Of de Joannes die in 1748 overlijdt? En omgekeerd is Henricus ook weer peter van het tweede kind (Henricus, °1717) van Joannes (+1748).
  • 3. Dat het wel effectief de Joannes Verlinden is, die gehuwd was met Catharina Bijlen, die in 1700 overlijdt, leiden we af uit het feit dat Catharina nog datzelfde jaar (na 9 maanden + 1 dag) hertrouwt met Joannes Van Opstal. Het huwelijk gebeurt in 'alle stilte' (ze zijn vrijgesteld van de 3 verplichte afroepen, maar er is toch een 'ad hoc authorizato' (=ter plaatse gegeven toestemming nodig van Henr(ico) Snellarts onderpastoor van B(eate) M(ariae) Virginis Antwerpen) Zij krijgt nog een kind met Joannes Van Opstal, maar dat wordt levenloos geboren. Zij overlijdt in 1728 en we schatten dat zij ongeveer toen rond de 65 jaar was. Haar zoon, Joannes, was toen ongeveer 42 jaar.
Daarom de hypothese dat:
  • - Joannes Verlinden (+1700) en Catharina Bijlen de ouders zijn van Joannes Verlinden (+1748);
  • - Joannes Verlinden (+1748) en Henricus Verlinden (+1742) wellicht broers zijn;
  • - Catharina Bijlen en Elisabeth Bijlen misschien zussen zijn;
  • - Joannes Bijlen waarschijnlijk de vader of broer van Catharina en Elisabeth is.
Om nu even terug te komen op de volkstelling van 1693 en de tellingen van het hoofd-, paarden- en beestengeld voor de heerlijkheid Herselt uit 1694 en 1702: ik zou verwachten dat Joannes Verlinden (+1700), getrouwd met Catharina Bijlen, vermeld wordt in 1693 én in 1694. In 1702 niet meer, want dan is hij ondertussen overleden (+1700).

In 1693 vind je 2 vermeldingen:
1. Jan Verlinden & sijne vrouw & 1 maijsen & 1 cnecht 3 kinderen & sijn moeder ---------
2. Jan Verlinden Frans soen & sijn vrouw 6 kinderen 1 maijsen & 1 cnecht -----------
Vermelding 1 past het 'best' bij onze Joannes Verlinden (+1700) van hierboven. We hebben immers al 2 zonen (Joannes (+1748) en Henricus (+1742) geïdentificeerd. Mogelijk was er nog een derde kind, waarvan we niet weten. Hij lijkt nog tamelijk jong, zijn moeder leeft nog.
Vermelding 2 lijkt eerder een iets 'oudere' Jan Verlinden, die al 6 kinderen heeft.

In de telling van 1694 vind je 1 vermelding:
Jan Verlinden en: vrouw 4 Jongers* t'het oudtste 12 Jaer een maijsen een Cnecht een peert 4
koeij een runt een Calff (9-9)

Op wie slaat dit? En van waar komt plots die 4e zoon? Als de oudste zoon '12 Jaer' is, dan zou Joannes (+1748) of Henricus (+1742) geboren zijn in 1782. Joannes was dan 32 als hij trouwde met Maria Gheens. Lijkt wel plausibel.
Maar wat gebeurde er met de 2e Jan Verlinden uit de volkstelling van 1693? Als die overleden is tussen 1693 en 1694, dan verwacht je een Jan Verlinden-weduwe, maar ook die is niet te vinden.

In de telling van 1702
verwacht je NIET dat Joannes (+1700) nog vermeld wordt, wegens overleden in 1700. Nochtans vind je daar dan weer: Jan Verlinden en: vrouw soen en: dochter het ionghste 13 Jaer een peert. Welke Jan zou dit kunnen zijn? Is dit dan de 2e Jan uit 1693? En waarom wordt die dan niet vermeld in 1694?

Kortom, volgt u nog? :D
wimpeeters
male
Messaggi: 284
Introduzione: Testo
Navigazione: Testo
Vedere il suo albero genealogico
Ja, dat klopt. Joannes Verlinden x Catharina (Van) Bijlen is een zoon van Servaes Verlinden. Dat is met 100% zekerheid af te leiden uit de leenboeken van het Markizaat Westerlo van de familie de Merode. Aangezien ze leengoederen hebben, zullen ze waarschijnlijk ook wel vermeld worden in de cijnsboeken. In het Merode archief is er ook een cijnsboek te vinden voor Herselt dat de hele 17e eeuw overspant. Die cijns- en leenboeken gaan terug tot het midden van de 15e eeuw.

Verder zijn er voor Herselt nog veel gegevens te vinden in het RA Beveren oud gemeentearchief van Herselt: https://search.arch.be/nl/?option=com_rab_findingaids&view=findingaid&format=pdf&eadid=BE-A0511_106691_106734_DUT. Een deel ervan staat online via Familysearch: https://www.familysearch.org/search/catalog/41807?availability=Family%20History%20Library. Verder worden er in het archief van de Abdij van Tongerlo ook nog cijns- en leenboeken (en andere documenten) van Herselt bewaard. En in het Nationaal archief van Nederland in de Nassause Domeinraad: https://www.nationaalarchief.nl/onderzoeken/archief/1.08.11?node=c01%253A8.&open=c01%3A8.c02%3A8.%23c01%3A8.c02%3A8. Ook op de pastorij te Herselt wordt nog 15 meter archief bewaard. Er zijn dus nog vele archieven die je kan gaan raadplegen ivm Herselt. Als het wat meezit, kan je aan de hand van die cijns- en leenboeken enz. nog wel wat verder terug geraken in de tijd. Mogelijk is de heemkring van Herselt hier al mee bezig geweest, daar kan je bij hen best eens naar informeren.

In bijlage de leenverheffen van deze familie Verlinden in de 18e eeuw (eerste 2 foto's). In het eerste artikel wordt er verwezen naar het vorige register (3e foto). Meer heb ik daar niet van want ben niet echt met Herselt bezig, dit register bevat ook nog akten voor Hulshout.
Allegati
AMW-A955_1-067.jpg
AMW-A955_1-068.jpg
AMW-J367-154.jpg
Ultima modifica di wimpeeters il 04 settembre 2020, 13:33, modificato 3 volte in totale.
pvanduynhoven
male
Messaggi: 938
Introduzione: Testo
Navigazione: Testo
Vedere il suo albero genealogico
Volgens begraafboek van Herselt werd ene Catharina Bijlen begraven op 12 aug 1728.
Aantekening 2020-09-04 074708.png
benverlinden
male
Messaggi: 10
@wimpeeters en @pvanduynhoven, wederom dank voor jullie suggesties en hulp! Vooral de suggestie om naar de leen- en cijnsboeken te kijken van het Merode-archief, neem ik ter harte, want dat is een volledige nieuwe wereld die voor mij opengaat. Echt nieuwsgierig om te weten wat daar nog allemaal in te vinden is. @wimpeeters, ik vermoed dat het Merode-archief niet online te raadplegen is? Omdat ik overdag werk, ben ik vooral amateur-genealoog in de avonduren achter de pc. Wel handig, want ik maak ook van alle documenten een afbeeldingsbestand, zodat ik het later nog kan raadplegen.

Dikke merci, ben er echt blij mee!
psusennesiii
psusennesiii
Messaggi: 4
Introduzione: Testo
Navigazione: Testo
Vedere il suo albero genealogico
Waar kan ik de volkstelling van 1693 raadplegen?
mvg
Tom
jdevlam
male
Messaggi: 13
Beste,
Ik heb dezelfde vraag: Waar kan ik de volkstelling van Herselt in 1693 raadplegen?

Tot nog toe vond ik enkel die van 1702. Er wordt gewag gemaakt van meerdere, maar ik kan die nergens (liefst online) vinden.

Alvast dank,
Jorre
psusennesiii
psusennesiii
Messaggi: 4
Introduzione: Testo
Navigazione: Testo
Vedere il suo albero genealogico
Bedankt Wim, dat helpt enorm :-)
Rispondi

Torna a “Paleografie, transcriptie en oude talen”