Rispondi

Hoe de juiste echtelingen verifiëren?

Raadpleeg het klembord van dit forum, alsmede de lijsten.
wdemaesschalck
male
Messaggi: 3703
Introduzione: Grafico
Navigazione: Grafico
Vedere il suo albero genealogico
DE MAER ELISABETH HUWDE TE OVERMERE OP 24 JANUARI 1683 MET JUDOCUS DE MAESSCHALCK.
IK VOND EEN ELISABETH DE MAERE GEBOREN OP 14 FEBRUARI 1629 IN LOKEREN. DOCHTER VAN JACOBUS DE MAERE EN ELISABETH “NAAMLOOS”

ALS KANDIDAAT- ECHTGENOTEN VOND IK:

1. JUDOCUS DE MAESSCHALCK , ZELE 21 JULI 1660. ZIJN OUDERS WAREN JACOBUS EN DURINCK JOANNA . ZE HUWDEN IN ZELE 21 OKTOBER 1653. HUN OUDERS ZIJN ONBEKEND.
2. JUDOCUS DE MAESSCHALCK. GEBOREN ZELE 18 NOVEMBER 1638. ZIJN OUDERS WAREN EGIDIUS GEBOREN LOKEREN 1602 EN VEREECKEN CATHARINA GEBOREN LOKEREN 1612. GEHUWD IN ZELE OP 11 OKTOBER 1633.
3. JUDOCUS DE MAESSCHALCK. GEBOREN TE DENDERMONDE OP 30 DECEMBER 1649. DE PAROCHIEREGISTERS VAN DENDERMONDE ZIJN MOMENTEEL DIGITAAL NIET BESCHIKBAAR IN HET RIJKSARCHIEF. WAARDOOR IK DE OUDERS NIET KON OPZOEKEN.

IN DE OMGEVING VAN ZELE (AFSTAND MET PAARD EN KAR) BERLARE, HAMME, GREMBERGEN EN OVERMERE KON IK GEEN JUDOCUS NOCH DE MAERE ELISABETH VINDEN TUSSEN 1625 EN 1665
HEEFT IEMAND EEN IDEE HOE IK KAN UITVISSEN WIE DE WARE JUDOCUS WAS VOOR ELISABETH?

DANK
WILLIAM
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Messaggi: 2602
Introduzione: Grafico
Navigazione: Grafico
Vedere il suo albero genealogico
Mogen wij (moderators) vragen om geen volledige teksten in drukletters te zetten?
In het digitale wereldje komt dat heel schreeuwerig over;
In 'gewoon schrift' blijft het forum rustig & sereen plus veel leesbaarder.
Zelf gebruik ik wel eens bold, schuinschrift of onderlijn sleutelwoorden als blikvanger voor het belangrijkste
(want velen lezen niet graag meer, nu we overspoeld worden met 'van alles & nog wat').
Druk- of schreeuwletters zijn er voor wanneer het 5 voor of 5 na... 12 is, zo van :
"HELP!!" of : "VOLG IN GODSNAAM TOCH DE CORONAREGELS STRIKT NA!!"

Groetjes en 'klinken' op de oplossing van 't Judocusmysterie. Greta
wdemaesschalck
male
Messaggi: 3703
Introduzione: Grafico
Navigazione: Grafico
Vedere il suo albero genealogico
Caps Lock is in quarantaine geplaatst :D
Het Judocusmysterie is wellicht, met de beschikbare data, onontwarbaar. Ik ben benieuwd naar eventuele suggesties.
Mvg
William
krisvr
female
Messaggi: 508
Introduzione: Testo
Navigazione: Testo
Vedere il suo albero genealogico
Hallo

Had dit echtpaar kinderen? Als de leeftijd van de bruid klopt, vermoedelijk niet, maar ik wilde dit toch even navragen.

Kris
wdemaesschalck
male
Messaggi: 3703
Introduzione: Grafico
Navigazione: Grafico
Vedere il suo albero genealogico
Goede middag,

Het echtpaar had zeven kinderen (zie mijn stamboom - De Maere Elisabeth). De geboorte- en overlijdensdatum van de bruid is quasi onvindbaar (ik zocht in het Rijksarchief in alle gemeenten tussen Berlare en Sint Niklaas).

Mvg

William
krisvr
female
Messaggi: 508
Introduzione: Testo
Navigazione: Testo
Vedere il suo albero genealogico
In uw stamboom zie ik wel geboortedata en ouders staan.
???
Of gaat het niet over deze persoon?
https://gw.geneanet.org/wdemaesschalck?lang=nl&pz=william&nz=de+maesschalck&p=judocus&n=de+maesschalck&oc=2

Kris
pvanduynhoven
male
Messaggi: 938
Introduzione: Testo
Navigazione: Testo
Vedere il suo albero genealogico
DE MAER ELISABETH HUWDE TE OVERMERE OP 24 JANUARI 1683 MET JUDOCUS DE MAESSCHALCK.
IK VOND EEN ELISABETH DE MAERE GEBOREN OP 14 FEBRUARI 1629 IN LOKEREN. DOCHTER VAN JACOBUS DE MAERE EN ELISABETH “NAAMLOOS”


Zie ik het verkeerd?
Is doopdatum 1629 juist? gehuwd 1683.
Maar het lijkt me biologisch onmogelijk dat een vrouw op 54 jarige leeftijd nog meerdere kinderen kan baren.
wdemaesschalck
male
Messaggi: 3703
Introduzione: Grafico
Navigazione: Grafico
Vedere il suo albero genealogico
Goede middag Kris en Paul,
Bedankt voor de hulp.
Het gaat om Judocus De Maesschalck gehuwd op 10 december 1684 met Elisabeth De Maer. Ze hadden zeven kinderen. (zie hieronder 7236). Zijn broer Jacobus is gehuwd met Petronella De Maer (wellicht de zus van Elisabeth). Judocus en Jacobus zijn zoons van Egidius De Maesschalck en Catharina Vereecken.
Er zijn drie Judocussen in 't spel. Ik begin te vermoeden dat er bovendien meer dan één Elisabeth De Maer meespeelt. Mogelijks gaat het hier om een roepnaam. In het Repertorium Zele 1606-1796 vond ik een Petronella De Maer die, "ook genoemd Elisabeth" werd. Zie hieronder 7074.
Elisabeth De Maere geboren in Lokeren op14 februari 1629 lijkt me, zoals Paul schrijft, een riskante optie. In casu zou ze op 55 jarige leeftijd gehuwd zijn met een voorhuwelijkskind van 8 maanden oud. Het zal hier wellicht om een andere Elisabeth De Maere gaan.

7074 Jacobus DE MAERSCHALCK.
Hij was gehuwd met Petronella DE MAERE ook genaamd Elisabeth de Maere.
Uit dit huwelijk:
1 Joannes DE MAERSCHALCK, geboren 28.02.1677 Zele, zie 7081.
2 Guilielmus DE MAERSCHALCK, geboren 15.05.1679 Zele (doopgetuigen waren Gilis
Bonarens en Joanna de Maerschalck).
3 Cornelius DE MAERSCHALCK, geboren 21.02.1681 Zele (doopgetuigen waren Cornelius de
Maerschalck en Anna de Maere).
4 Franciscus DE MAERSCHALCK, geboren 30.04.1682 Zele (doopgetuige was Anna de Maer).
5 Maria DE MAERSCHALCK, geboren 22.01.1685 Zele (doopgetuigen waren Petrus van
Eetvelde Inv Marinus de Maere en Judoca van Goethem).
6 Petrus DE MAERSCHALCK, geboren 01.08.1687 Zele, zie 7090.
7 Elisabeth DE MAERSCHALCK, geboren 16.08.1690 Zele (doopgetuigen waren Franciscus
Langelijf en Elisabeth Moermans).
8 Maria Jacoba DE MAERSCHALCK, geboren 24.01.1699 Zele[/u]
[/i][/b][/b]

Repertorium Zele 1606-1796

7236 Judocus DE MAESSCHALCK.
Hij is getrouwd 10.12.1684 Zele voor de kerk (getuigen waren Jacobus de Maesschalck en Petrus de
Maesschalck) met Elisabeth DE MAER.
Uit dit huwelijk:
1 Jacobus DE MAESSCHALCK, geboren 12.04.1684 Zele, zie 7196.
2 Elisabeth DE MAESSCHALCK, geboren 27.03.1686 Zele (doopgetuigen waren Joannes de
Maer en Elisabeth Beuken).
3 Petrus DE MAESSCHALCK, geboren 07.01.1688 Zele (doopgetuigen waren Joannes de
Maesschalck en Anna de Maer).
4 Joannes Baptist DE MAESSCHALCK, geboren 12.01.1690 Zele, zie 7211.
5 Anna DE MAESSCHALCK, geboren 04.02.1691 Zele, overleden 21.10.1749 aldaar.
Zij was gehuwd met Oliverius DE BRUYNE, geboren 06.10.1684 Zele, zie 1823.
6 Joanna DE MAESSCHALCK, geboren 17.05.1693 Zele (doopgetuigen waren Adrianus van
Laer en Joanna Pennemans), overleden 03.01.1765 Zele.
Zij was gehuwd met Joannes MERTENS ook genaamd Martens, geboren ±1680, zie 7548.
7 Judocus DE MAESSCHALCK, geboren 06.02.1696 Zele (doopgetuigen waren Judocus
Bernaers en Christina Vlassenroot).


Niet simpel maar ik zoek verder. De aanhouder wint ?

Met vriendelijke groeten en van harte dank voor de moeite.

William
krisvr
female
Messaggi: 508
Introduzione: Testo
Navigazione: Testo
Vedere il suo albero genealogico
Hallo
Nu een andere huwelijksdatum?
Nochtans vond ik in het huwelijksregister van Overmere het huwelijk en de ondertrouw van jan. 1683, met o.a. getuigen Jacobus en Joannes de Maesschalk, mogelijk verwanten van de bruidegom, zou ik denken. Deze datum en plaats kloppen dus met uw eerste bericht maar niet meer met het laatste.

Sorry, ik kan niet meer volgen.

Nog veel succes!

Kris
pvanduynhoven
male
Messaggi: 938
Introduzione: Testo
Navigazione: Testo
Vedere il suo albero genealogico
In die tijd hadden vrouwen hun menarche veel later dan nu en was de menopauze ook vroeger dan nu.
De vruchtbare periode was toen korter.
Indien nog bevallen van een kind in 1696 verwacht ik nooit een geboorte van de moeder voor 1650.
Zal moeten zoeken tussen 1650 en +/-1665.

MVG-Paul
wdemaesschalck
male
Messaggi: 3703
Introduzione: Grafico
Navigazione: Grafico
Vedere il suo albero genealogico
Kris,
Je bent niet de enige die moeilijk volgt. Ik worstel al weken met de drie Judocussen (gelukkig geen judoca(s) :D ) en de spookachtige Elisabeth(en).
Volgens deze akte huwden "ze" op 24 januari
Huwelijksakte De Maesschalck Judocus x De Maere E Overmere 5 jan 1683 .png
.
Ik vermoed dat in het Repertorium van Zele 1606-1796 een typfoutje staat. De hierbij gevoegde huwelijksakte zal de juiste datum nl 24 januari zijn.

Mvg

William
wdemaesschalck
male
Messaggi: 3703
Introduzione: Grafico
Navigazione: Grafico
Vedere il suo albero genealogico
Kris, Ik heb verder gezocht. Op 10 december 1684 is een Judocus De Maesschalck gehuwd met Elisabetth De Leijster en niet met Elisabeth De Maer(e). Dus inderdaad foutje in het Repertoriumvan Zele 1606-1796.
Huwelijksakte De Maesschalck Judocus x De Leijster 10 december 1684.png
Toch "iets" gevonden deze namiddag :roll:

Mvg

William
Rispondi

Torna a “Secundaire bronnen”