Rispondi

Hur tar jag bort en koppling mellan förälder - barn?

Detta forum är till för alla frågor angående användandet av modulen Släktträd On-line (konsultera, skicka en Gedcom-fil, enkel eller expert inmatning, personlighetsprägla släktträdet, sköta samtida personer, skapa en familjekrönika i släktträdet osv.).

Moderatore: janolofh

mngtor
male
Messaggi: 3
Introduzione: Grafico
Navigazione: Grafico
Vedere il suo albero genealogico
Insåg att ett barn var styvbarn till ena "föräldern" och därmed behöver jag ta bort "modern" som förälder. Kan dock inte se hur jag gör detta? Jag kan väl ändå inte vara tvungen att ta bort barnet och lägga till det igen?
janolofh
janolofh
Messaggi: 170
Hej
Jag ska återkomma med svar.
Jan-Olof
janolofh
janolofh
Messaggi: 170
Hej igen
För att ”klippa av” ett barn från föräldern
1. Välj en föräldrarna i familjeträdet
2. Klicka på ’Redigera familj’ knappen
3. Vid formulärets botten, klicka ’Välj inte’ för barnen Du vill ta bort länken
4. Klicka på knappen ’Bekräfta’

Och sedan
5. Välj barnet i Ditt familjeträd
6. Lägg till en förälder (välj existerande fader) och lägg till en ny moder.

Jan-Olof
mngtor
male
Messaggi: 3
Introduzione: Grafico
Navigazione: Grafico
Vedere il suo albero genealogico
Efter jag klickat på "Välj inte" för barnet så försvann dock barnet helt från trädet. Finns inget barn att gå in på sedan för att välja ny förälder utan jag verkar behöva lägga till barnet igen. I detta fall hade barnet inga ytterligare barn så inte så stor skada skedd men om det haft barn och barnbarn så är det ju en vansklig funktion att barnet bara försvinner? Eller gjorde jag fel?
janolofh
janolofh
Messaggi: 170
Hej igen
Kan Du tala om vem barnet är och hans/hennes föräldrar så att vi kan kontrollera. Normalt ska barnet inte försvinna.

Jan-Olof
mngtor
male
Messaggi: 3
Introduzione: Grafico
Navigazione: Grafico
Vedere il suo albero genealogico
Förälder Per Stålberg född 1821 10/9 i Ockelbo
Barn som försvann: Kajsa Greta född 1847 4/8 i Svabensverk, Per Gustaf 1850 4/8 i Svabensverk
Rispondi

Torna a “Släktträd - Familjekrönika”