Rispondi

de onbekende soldaat

sylviav
female
Messaggi: 19
Introduzione: Grafico
Navigazione: Grafico
Vedere il suo albero genealogico
In mijn fotodoos vond ik bijgaande onbekende, waarover ik slechts kan gissen. Het is een soldaat, vermoedelijk dus achttien jaar oud. Hij is wellicht van het vierde linieregiment in Brugge. Foto gedateerd rond de jaren twintig-dertig. Het uniform is, zo hoorde ik van mensen die het kunnen weten, een exemplaar van de fotograaf en daarom ontbreken de insignes. De fotograaf had zijn studio in de buurt van de kazerne waar het regiment gelegerd was, en had veel soldaten als klant, die een 'galafoto' voor hun liefje of familie lieten maken als herinnering aan hun diensttijd.
Ik heb al via facebook de identiteit trachten te achterhalen, echter zonder resultaat. Een tweede foto in burger (en profil) lijkt me van dezelfde persoon te zijn, of anders een broer of verwant, want de gelijkenis is treffend.
Ik heb mijn eigen theorietje over de rol die deze soldaat speelt in mijn familiegeschiedenis, maar zou dolgraag naam, geboorte- en verblijfplaats, beroep... enzovoort weten. Kleine kans dat iemand hem herkent, maar je weet maar nooit.
Alvast bedankt!
L’allegato foto1.jpg non è più disponibile
onbekendesoldaat2.jpg
sylviav
female
Messaggi: 19
Introduzione: Grafico
Navigazione: Grafico
Vedere il suo albero genealogico
En nu de foto waar het om gaat en die er blijkbaar tussenuit gevallen is...
onbekende soldaat.jpg
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Messaggi: 2598
Introduzione: Grafico
Navigazione: Grafico
Vedere il suo albero genealogico
Gemakkelijk wordt je zoektocht niet Sylvia, ja zelfs moeilijker dan voor een groepsfoto!
Een speld in een hooiberg, want best mogelijk dat er maar enkele of slechts één exemplaar van die foto bestaat...
Toch nog eens verwijzen naar je vroegere vraag met toen een handvol tips :
https://nl.geneanet.org/forum/viewtopic.php?f=81577&t=527792&p=1029933#p1029933

Interessant om je zoektocht + bijhorende uitleg hier met ons te delen :-) maar...
om die 'hooiberg' wat kleiner te maken, best vermelden uit welke streek of dorp
die persoon zou kunnen komen. Ook uit Heestert tegen Zwevezele Zwevegem?

Vraag daarbij is of die persoon - waarvan je een vermoeden hebt wie het zou kunnen zijn -
nog meerdere nazaten heeft... Hij is zo goed als zeker geboren na 1900 - dus -
er kunnen best nog mensen, zelfs nazaten leven die hem gekend hebben...
Een bezoekje aan een lokaal rusthuis, met vraag om een kopie van de foto's
eens in de eetzaal of andere gemeenschappelijke ruimte te mogen hangen, zou kunnen helpen...
Ik pleit ervoor dat landelijke rusthuizen dat meer zouden doen... ook tof voor de bewoners!...

Verder vermeld je dat hij wellicht van het 4de linieregiment in Brugge was in de jaren 20 of 30.
Hierbij stel ik me de vraag - maar ik kan mis zijn - of er in militaire archieven toen reeds (??)
op de persoonsfiches een foto stond... Misschien nog niet, maar de moeite waard om uit te vissen.

Nog iemand met tips of die Sylvia kan vooruithelpen? Succes en mvg, Greta
sylviav
female
Messaggi: 19
Introduzione: Grafico
Navigazione: Grafico
Vedere il suo albero genealogico
Beste Greetje,

Bedankt voor je reactie. Mijn eerste foto betrof (waarschijnlijk) Heestert, bij Zwevegem en niet Zwevezele. Dit gaat (ook weer waarschijnlijk) over een andere tak van de familie, in het Brugse. Maar de soldaat zelf hoeft daarom niet uit Brugge afkomstig te zijn, wel daar gekazerneerd (opnieuw: waarschijnlijk). Het enige oudere familielid dat ik kan raadplegen, zegt de persoon niet te kennen. Het gaat waarschijnlijk om de vader van een wettig, maar biologisch 'onechte' kind uit de familie. Dat kind is ondertussen als bejaarde man overleden in 2004. Het is een van die familiegeheimen die uiterst gevoelig liggen, en bovendien heb ik met de verdere jongere nakomelingen geen contact, alleen met de (vermoedelijke) achterkleindochter en die is getroebleerd met haar vader. Zij wist niets van de onechte afstamming, ik dan wel weer, hoewel ik geen bloedverwant ben. Moeilijk geval dus.
Ik heb de foto op Facebook gedeeld in een besloten groep in Brugge, en ook op de groep van Familiekunde Vlaanderen. Daardoor weet ik iets van dat linieregiment en de datering, verder niets.
Wat zou ik graag een naam weten!

Sylvia
sylviav
female
Messaggi: 19
Introduzione: Grafico
Navigazione: Grafico
Vedere il suo albero genealogico
Ondertussen weet ik meer. De vader van het kind (zonder vader) zou de zoon van een dokter zijn geweest. Aangezien de moeder uit een totaal ander milieu komt en ook in een verpauperde buurt van Brugge woonde, zou dat kunnen passen in mijn theorie dat de vader een soldaat was die zijn dienstplicht vervulde in de kazerne in de buurt van het huis van het meisje. Echter, in die kazerne zaten jongens van heel West-Vlaanderen volgens mij.
Wat mij zou helpen: een namenlijst van alle soldaten die in die kazerne hun dienstplicht vervulden in 1924.
Waar o waar?
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Messaggi: 2598
Introduzione: Grafico
Navigazione: Grafico
Vedere il suo albero genealogico
Hallo Sylvia, nog eens ondergetekende...

De namenlijst van alle (West-Vlaamse) soldaten die in die kazerne hun dienstplicht vervulden in 1924??
Mijn eerste reactie : zou zo'n namenlijst al vrijgegeven zijn?
Dit soort dossiers staan zelfs online, maar dan wel soldaten die voor 1900 geboren zijn, zie:
http://www.familiekunde-brussel.be/2013/10/05/index-dossiers-belgische-militairen-1848-1888-online/ (+ linkjes). Net niet? Net wel?...
Voor militairen van de lichting 1924 (en geboren na 1900) misschien na te trekken via een militair archief (voor familie).

Voor wegwijzers & tips zou ik anders eens mijn licht opsteken bij :
- Familiekunde Vlaanderen, afdeling Brugge, http://familiekundebrugge.brugseverenigingen.be/
- het RAB te Brugge (sedert juni gratis) met zijn vriendelijke vrijwilligers,
http://www.arch.be/index.php?l=nl&m=praktische-info&r=onze-leeszalen&d=brugge
(met 'voor 't zelfde geld' nog wat nieuwsbrieven).

Groetje van Greetje
>>> Iemand die nog iets meer weet voor Sylvia?
sylviav
female
Messaggi: 19
Introduzione: Grafico
Navigazione: Grafico
Vedere il suo albero genealogico
Bedankt! Mailtje naar RAB gestuurd.
Rispondi

Torna a “Genealogische aspecten van oude foto's, prentbriefkaarten en affiches en van bidprentjes, rouwbrieven en grafzerken, gedenkplaten”