Rispondi

Bild bunden till händelse

Detta forum är till för alla tekniska frågor angående användandet av GeneaNets databas : olika sökningar, personliga uppgifter osv. Tänk på att ange konkreta exempel varje gång du ställer en fråga : namn, tillval...)

Moderatore: janolofh

tomb1
male
Messaggi: 85
Introduzione: Grafico
Navigazione: Grafico
Vedere il suo albero genealogico
Vad jag förstår går det inte att i samband att man skriver in en livshändelse att till den direkt knyta en bild.
Jag skriver många händelser i Anteckningsrutan. Och bilder hamnar i Bildspel.
Har jag fel?
I alla fall, om det nu är så, skulle det vara en sak att utveckla GeneaNet med.
janolofh
janolofh
Messaggi: 170
Idag är det inte möjligt att länka en bild till en livshändelse genom att använda Flex-verktyget (blå eller rosa boxar).
Detta är dock något som finns med i förnyelseprocessen. Vi arbetar på detta just nu.
Av nyfikenhet skulle vi vilja veta vilken typ av dokument som Du vill lägga till (porträtt, arkiv, brev…). Det kan vara värdefullt för oss så att vi inte missar något i vår planering.

Jan-Olof
tomb1
male
Messaggi: 85
Introduzione: Grafico
Navigazione: Grafico
Vedere il suo albero genealogico
I första hand bilder från olika tidsepoker och händelser i en persons liv.
Men jag vill också bekräfta en källa genom att till källanvisningen lägga en bild av primärkällan, t ex kyrkoarkivet.
I vissa lägen (på annat släktforskarprogram) där jag inte har en bild av personen brukar jag som bild lägga ett sådant "urklipp", främst ur födelsearkivet. Jag tycker det stärker riktigheten av min källanvisning. Och förenklar för andra som vill kontrollera mina uppgifter.
Men detta kan jag väl göra på GreneaNet också.

Då olika program, SVAR, Arkiv Digital etc, väldigt ofta har olika registreringsbeteckningar så är det då en hjälp att se den där bilden ur arkivet.

Ha det gott!
janolofh
janolofh
Messaggi: 170
Hej igen
Under andra veckan  i februari kommer vi att lansera en förbättring för våra släktträd.
Du kommer då att kunna ladda ner den typen av dokument som Du efterlyser.

Jan-Olof
tomb1
male
Messaggi: 85
Introduzione: Grafico
Navigazione: Grafico
Vedere il suo albero genealogico
Hej!
Underbart!
Av mig nu framställda två frågor/önskemål de senaste dagarna kommer nu båda inom snar framtid att uppfyllas.
Nu skall jag bara fundera ut den tredje frågan så kanske det blir också tredje gången gillt.

Denna utveckling av GeneaNet är något jag uppskattar med programmet.
Inte bara att man kan följa utvecklingen utan också då få den fulla informationen hur funktionerna skall användas.
I ett färdigt program får man sitta och klura ut sakerna själv, och det är inte alltid lätt.

Ser fram emot när grejerna kommer på plats.

Ha det gott!
Rispondi

Torna a “Tekniska frågor”